معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی معلمان در مقاطع مختلف تحصیلی اعلام کرد: وزیر آموزش و پرورش به دنبال این است تا مجوزی را بگیرد و ۱۲ هزار نیرو برای فنی و حرفهای استخدام کند.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، ابراهیم سحر خیز در جلسه روسا و معاونان آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه تحول بنیادین از دیدگاه ما به معنای تغییر ساختاری در نظام آموزشی نیست، اظهار داشت: آنچه که با شروع سال تحصیلی جدید در نظام آموزشی کشور رخ داد، گام برداشتن بر مبنای راهی است که به تحول بنیادین ختم میشود.
وی افزود: تحول بدون تغییر در نگرش، بینش و صلاحیت حرفهای، تخصصی و اعتقادی معلمان محقق نمیشود.
سحرخیز با بیان اینکه بحث اصلی معلم بوده که اگر مغفول واقع شود نظام آموزشی را دچار واپس گرایی خواهد کرد، گفت: بررسی عمیق و دقیق سند تحول بنیادین نیز نشان میدهد که معلم محوری با رویکرد تربیتی مورد توجه جدی قرار گرفته است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه در ابتدا باید به بحثهای ماهوی در دوره دبیرستان به خصوص پیش دانشگاهی پرداخته میشد، اظهار کرد: اما در شرایط فعلی، ما ناچار بودیم گام اول را در خصوص تغییر ساختار برداریم.
دوره پیش دانشگاهی وابستگی به آسیبهای ناشی از کنکور صف پشت کنکوری را تشدید و تقویت کرده است
سحرخیز ادامه داد: در دهه ۷۰ نظام آموزشی کشور به این نتیجه رسیده که تغییرات باید از دورههای بالاتر شروع شود، اما امروز میبینیم این امر، نتایج مطلوبی در برنداشته است.
وی با بیان اینکه دوره پیش دانشگاهی هیچ سودی برای آموزش و پرورش نداشته، افزود: این دوره، وابستگی ما را به آسیبهای ناشی از کنکور تشدید و صف پشت کنکوری را تقویت کرده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: فعالیتهای فوق برنامه نیز تحت الشعاع کنکور قرار گرفته و مسایل تربیتی در سایه کنکور رنگ باخته است.
سحرخیز در خصوص حذف کنکور نیز گفت: در این باره تصمیماتی گرفته و گفته میشود از سال ۹۳ کنکور حذف میشود که معتقدم در برخی از رشتهها نیاز به کنکور نداریم، اما در برخی رشتهها باید با سهمی مساوی، سوابق تحصیلی و پرورشی و نمره آزمونی مشابه کنکور، لحاظ شود.
هرم تحصیلی و شغلی کشور باید تغییر کند
وی در ادامه، با تاکید بر توسعه آموزشهای فنی و حرفهای اظهار کرد: همه مسئولان نظام به این نتیجه رسیدهاند که باید هرم تحصیلی و پس از آن هرم شغلی کشور تغییر کند.
سحرخیز گفت: در حال حاضر ۶۶ درصد دانشجویان ما کارشناسی یا بالاتر هستند و تنها ۲۵ درصد در دورههای کاردانی تحصیل میکنند، اما در دنیا این نسبت معکوس بوده و کاردانیها سه برابر کارشناسان هستند.
وی بیان کرد: ۸۰ درصد مشاغل در بیشتر کشورهای دنیا فنی و حرفهای هستند که در کشور ما نیز باید این امر محقق شود.
دیپلم هنرستانها ۱۲ ساله شد
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یکی دیگر از معایب نظام آموزشی کشور را دیپلم ۱۱ ساله هنرستانها دانست و اظهار کرد: سازمان سنجش برای ورود به آزمونهای خود، دانش آموزان هنرستانها را ملزم میدانست تا دوره پیش دانشگاهی را طی کنند و این برای خانوادهها و خود دانش آموزان گرفتاریهایی ایجاد کرده بود که در نظام نوین آموزشی، این مشکل حل شده و دیپلم چه در دبیرستان و چه هنرستان ۱۲ ساله شد.
هیچ کتاب درسی مصون از خطا نیست
وی به برخی از انتقادات در خصوص سخت بودن کتابهای دوره ابتدایی نیز اشاره کرد و گفت: دشوار بودن مباحث این کتابهای پیامدهای مثبت و منفی دارد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ کتاب درسی از خطا و نقد مصون نیست، اظهار کرد: اما اولین سالی است که از این کتابها استفاده میشود و نقاط ضعف و دیدگاههای همکاران برای رفع آن، در سالهای بعدی حتما لحاظ خواهد شد.
معلمان ابتدایی دانش خود را به روز کنند
سحرخیز همچنین گفت: معلمان ابتدایی باید دانش خود را به روز کنند.
وی از اجرای طرح رتبه بندی معلمان نیز خبر داد و اظهار کرد: سند تحول بنیادین، پتانسیلهایی دارد که هیچ حزب و گروهی نمیتواند از آن ایراد بگیرد و هر چه که نظام آموزشی به آن نیاز داشته در این سند دیده شده است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یکی از این موارد را ایجاد انگیزه برای به روز شدن دانش عمومی معلمان عنوان کرد و گفت: رتبه بندی معلمان فضای رقابتی را برای افزایش دانش آنها فراهم میکند.
وی همچنین گفت: وزیر آموزش و پرورش به دنبال این است تا مجوزی را بگیرد و ۱۲ هزار نیرو برای فنی و حرفهای استخدام کند.
سحرخیز در خصوص دوره پیش دبستانی نیز گفت: اگر مقتضیات قانونی و فرصت لازم به آموزش و پرورش داده میشد تا پیش دبستانی را هم به صورت الزامی غیردولتی داشته باشیم، اقدام بسیار مطلوبی بود.
وی افزود: مهارت آموزی باید از پنج سالگی آغاز شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه این جلسه، به سوالات و درخواستهای مطرح شده از سوی مدیران و روسای آموزش و پرورش استان کرمان پاسخ داد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، علت استخدام نشدن نیروهای تربیت معلم را اجرایی نشدن تعهد خدمت در زمان مقرر از سوی این افراد خواند وگفت: بهطور حتم این کمیسیون، روند استخدام این نیروها را پیگیری میکند.
ابوالقاسم خسرویسهلآبادی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری انتقادات و تذکرات نمایندگان مجلس درباره کوتاهی وزارت آموزش و پرورش در جذب نیرویهای تربیت معلم، تصریح کرد: بر اساس مصوبه مجلس نیرویهای تربیت معلم باید جزء نیروهای حین خدمت به حساب آمده و استخدام شوند.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در جهت احیا تربیت معلم در آموزش و پرورش، دولت میتواند بخشی از نیروهای مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش را با رعایت ماده ۵۱ برنامه پنجم توسعه و با اتکا به قانون متعهدان خدمت به وزارت آموزش و پرورش مصوب هشتم خرداد ماه ۱۳۶۹ تأمین کند.
وی علت استخدام نشدن نیروی تربیت معلم را اجرایی نشدن تعهد خدمت در زمان مقرر از سوی این افراد خواند وگفت: بر اساس این مصوبه افرادی که به عنوان نیروی تربیت معلم پذیرش میشوند، باید تعهد خدمت در مناطق روستایی را به مدت پنج سال بپذیرند تا این بازه زمانی به جای زمان سربازی محاسبه شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر جمعیت ۲۵۰۰ نفری دانشجویان تربیت معلم، افزود: اجرایی شدن قانون جذب نیروی تربیت معلم موجب کاهش میزان بیکاری در مجموعه فرهنگیان میشود.
خسرویسهلآبادی با اعلام اینکه وزیر آموزش و پرورش از ابتدا با اجرای مصوبه استخدام نیروی تربیت معلم موافق بود، یادآور شد: یکی دیگر از دلایل استخدام نشدن نیروی تربیت معلم مشکلات اجرای این طرح است، لذا باید در اسرع وقت این نواقص را حل کرد.
وی با بیان اینکه یکی از راهها برای حل مشکل نیروی انسانی در آموزش، جذب نیرو از مراکز تربیت معلم است، گفت: بهطورحتم فارغالتحصیلان این مراکز با صلاحیتترین افراد برای فعالیت در حوزه تعلیم وتربیت هستند.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس نهم، ادامه داد: از طرف دیگر ورود هرگونه نیروی ناآشنا با اصول و فنون تعلیم وتربیت صدمههای جبرانناپذیری را به زیرساختهای آموزشی کشور وارد خواهد کرد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، بر لزوم تسریع در حل استخدام نیروهای تربیت معلم تأکید کرد وافزود: بهطور حتم کمیسیون آموزش روند استخدام این نیروها را پیگیری میکند.
به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، در راستای اجرای تبصره ۸ ماده واحد قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمان حقالتدریس و آموزشیاران مصوب نوزدهم مهر ماه ۹۱ مجلس شورای اسلامی استخدام باقیمانده ورودیهای سال ۸۸ مراکز تربیت معلم که فارغ التحصیل شدهاند، طی بخشنامهای از سوی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی این وزارتخانه به ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور ابلاغ شد.
این دستورالعمل از تاریخ اول آذر ماه سال ۹۱ اجرایی و به دنبال آن از تمام ورودیهای سال ۸۸ براساس قانون متعهدین خدمت تعهد گرفته خواهد شد.
در خصوص افرادی که فاقد کارت معافیت یا پایان خدمت هستند، بر اساس ماده ۷ قانون نظام وظیفه عمومی مصوب ۲۹ مهرماه ۶۳ مجلس شورای اسلامی اقدام میشود.
ارائه گواهی از سازمان سنجش مبنی بر اینکه فرد در سال ۸۸ در مراکز تربیت معلم پذیرفته شده است، از مفاد این دستورالعمل است.